Untitled x Carlos Baragli, This is not a gallery, Buenoss Aires, 2010-2013

In a liquid chaos and a previous and vital poetic, a coherent body of work takes shape. Her works are steeped in a three-way affirmation: affirmation of what naturally ensues, of what is built in practice, and of the nuances of experience.

Everything can—and does—change.

Optimism as philosophy, the certainty that everything finds its path and that the best of all possible worlds is in the making, that beauty lies in the minimal, in the fleeting, in the balance between chance and decision.

All of her works—their process, their commitment, their existence—are experiences. Each particle of them is salvaged, clustered on a continuum: the need to flee at the very moment that something becomes settled, like withdrawal to the instant, a sonorous space where the echo matters more than the initial sound. The intention is always a leap into the unknown.

Drawing is her baseline. It is in drawing that she learned how to organize the space and fill herself out in it. From there, she was able to establish the organic syntax of her work which flows out in so many directions.

Wherever I have seen her work, it has intervened in the space. Whether the works are installations or paintings, the place that houses them is always altered. When it comes to Sofia’s work, the venue is not experienced as a gallery or the opening as a social event. One feels, rather, that one is attending a sparkling yet melancholy celebration of something that has been revealed to us, something shared for which we are grateful. These are not works to be exhibited in the most extreme sense of the word; they are, rather, offerings. In each installation there is a real physical place to be inhabited. A place that is waiting for us, one where Sofia often stops and becomes part of her work, a shy protagonist, the missing piece that finishes off the plot.

The gestation of the often evident use of collage in her work is like that of a performance. That’s why her videos, short “moving” paintings, is perhaps its natural heir. Even if it is its least known facet; it condenses something of that individual and solitary energy, connecting Sofia’s one-man's land to each of us and our lands. The small gesture, the bare event.


En un liquido caos, en una poética previa y vital desde donde se desarrolla una obra consecuente a ella, sus trabajos tienen la presencia de lo afirmativo. Lo afirmativo, en su caso, es triple: el si a lo que naturalmente se desdobla, a lo que prácticamente se construye y a lo sutil de las experiencias que se viven.

Todo puede cambiar y todo cambia.

El optimismo como filosofía, de que todo encontrara su cauce y que el mejor de los mundos posibles esta siendo construido. De que la belleza se encuentra en lo mínimo, en lo fugaz, en el equilibrio del azar y de la decisión.

Sus obras son todas experiencias. En su proceso, en su donación y en su existencia. Cada partícula de ella es rescatada, concentrada en un continuum: la necesidad de eludir y eludirse en el mismo instante en que se fija, como un repliegue del instante, un espacio sonoro, en el que su eco es mas importante que la emisión primera. La intención es siempre un lanzamiento.

El dibujo es su línea de partida. Desde ahí aprendió a organizar el espacio y a complementarse con él. A partir de ahí estableció la sintaxis orgánica de su trabajo, que fluidamente se expandió a todas sus maneras.

El espacio donde he visto sus obras siempre es intervenido. Sean instalaciones o pinturas, el lugar siempre parece transgredido. No se siente ahí el tono convencional de una galería ni se siente la inauguración como un evento social, sino que se asiste a un brindis luminoso y melancólico de algo que se nos devela, que se agradece y comparte. No son trabajos para ser expuestos (en el sentido mas extremo del termino) sino para ser ofrecidos. En cada instalación hay un lugar para ubicarse, físicamente, realmente. Un lugar que nos esta esperando, y donde muchas veces Sofía se detiene y pasa a ser parte de su obra, como protagonista tímida, como la pieza que completa el episodio.

El muchas veces evidente collage tiene la gestación de una performance. Por eso es que el video, aun en su corta duración, es tal vez la zona de su trabajo menos conocida pero probablemente el heredero natural, quien concentre algo de esa energía individual y solitaria; que conecte el one-man's land de Sofía con el de cada uno de nosotros. El pequeño gesto, el acontecimiento desnudo.